Deze InMails krijgen de beste responspercentages, blijkt uit gegevens van LinkedIn.

Wat voor soort InMails zorgen voor hogere responsrate en hoe kun jij je InMail-respons verbeteren?

Om dit te achterhalen, heeft LinkedIn wereldwijd de gegevens geanalyseerd om de volgende vragen te beantwoorden:

  • Geven langere of kortere InMails een betere responsrate?
  • Maakt het uit op welke dag van de week je een InMail verstuurt?
  • Is de kans groter als je een gepersonaliseerde InMails stuurt?
  • Is de kans groter dat kandidaten die #opentowork staan, wel reageren?

Kortere InMails krijgen bovengemiddelde responspercentages

Houd het kort en krachtig. Zie hieronder wat langere berichten doen met je (gemiddelde) responsrate.

De grafiek die laat zien dat kortere InMails bovengemiddelde responspercentages opleveren. Het responspercentage voor InMails van 201 tot 400 tekens ligt 16% boven het gemiddelde. De langste InMails 18% minder kans op een reactie. Om die extremen te vergelijken: de kortste InMails presteerden 41% beter dan de langste InMails.

Je hoeft je boodschap niet altijd zo kort te houden. Mijn gemiddelde bericht ligt rond de 600 tekens. InMails die twee keer zo lang zijn, tot 800 tekens, ontvangen nog steeds bovengemiddelde responspercentages. En het gaat ook om de inhoud van het bericht.

Houd er ook rekening mee dat dit gemiddelden zijn op basis van miljoenen en miljoenen InMails. En het is een responsrate. Een kort antwoord met geen interesse wordt ook gemeten als respons.

Minder dan 10% van alle InMails bestaat uit minder dan 400 tekens. Als je langere InMails schrijft, je schaart je dus bij een grote groep. De meeste recruiters doen dat.
Bijna complete vacatureteksten of hele bedrijfsprofielen worden verstuurd.

En wat Martin van Kranenburg zegt is ook hier weer waar, informatie leidt tot analyse en emotie zet aan tot actie.

Het maakt niet echt uit op welke dag je een InMail verstuurt – vermijd gewoon zaterdag

De meeste InMail-reacties komen vrij snel binnen: 65 % van de InMail-reacties komen binnen 24 uur aan 79% van alle reacties binnen 3 dagen. Kan een bepaalde dag de responsrate verder vergroten? Nee.

De grafiek die laat zien dat InMails die van maandag tot en met donderdag worden verzonden, het beste responspercentage krijgen. Maandag is de beste dag van de week om een ​​InMail te sturen, maar maakt nauwelijks een verschil. Zelfs het verzenden van een InMail op vrijdag of zondag maakt nauwelijks verschil – ze presteren slechts 2% of 3% onder het gemiddelde.

De enige dag die een verschil maakt, misschien niet verrassend, is zaterdag. InMails die op zaterdag worden verzonden, krijgen 13% minder reacties dan gemiddeld. Kandidaten zijn eerder geneigd om op zaterdag op pad te zijn, en zelfs als ze van plan zijn op een later tijdstip te antwoorden. Later wordt vaak nooit.

Gelukkig zijn recruiters net mensen. Slechts 2% wordt op zaterdag verzonden en minder dan 5% van de InMails wordt in het weekend verzonden.


Het midden van de week is de meest populaire tijd om InMails te verzenden.

Gepersonaliseerde InMails doen het 20% beter dan bulk InMails.

Ik zeg het al jaren, zorg dat je de InMails personaliseert. Want uit de LinkedIn data blijkt dat deze sowieso 20% hoger scoren. Even los van hoe je de InMail schrijft en afsluit want ook bij de Call-to-Action gaat het vaak mis. Afsluiten met misschien is het wat voor je, ik hoor graag van je, ik hoop tot snel. Dagelijks zie ik deze voorbeelden in mijn trainingen en masterclasses voorbij komen. En schrijf het voor de persoon, laat zien dat je zijn of haar profiel echt gelezen hebt.

InMails versturen naar ‘Open to Work’-kandidaten

Surprise. LinkedIn members die ervoor kiezen om recruiters te laten weten dat ze opentowork zijn, ook eerder reageren op je InMail. Het responspercentage voor kandidaten die #opentowork zijn, is 75% hoger. Downside is wel dat ze meer benaderd worden en de kans groter is dat je niet alleen bent.

Conclusie:

Ik ben een aantal jaar geleden al tot het besef gekomen. Niet het goed zoeken maakt het verschil, tuurlijk je moet weten wat je doet. Wat echt het verschil maakt zijn goede outreaches, InMails schrijven voor het brein. Nu de druk in de markt weer toeneemt, is dit een goed moment voor recruiters te trainen op juist dit vakgebied. 😉
En experimenteer en kijk wat voor jou de beste resultaten oplevert.

Dit artikel over de responspercentages van InMails verscheen eerder op  Klikwork