4 manieren om de candidate experience te verbeteren

De candidate experience is nog nooit zo belangrijk geweest. Mensen op de arbeidsmarkt hebben hogere verwachtingen dan ooit tevoren en 72% van de kandidaten met een negatieve ervaring vertelt anderen erover. Een kandidaat gedreven arbeidsmarkt zorgt dat de ervaringen die mensen hebben wanneer ze aanraking komen met recruitment essentieel zijn geworden. Een slechte of matige ervaring verlaagt de kans dat een kandidaat voor jouw organisatie kiest enorm. Hoe versterk je de candidate experience zodat naast sollicitanten ook latente kandidaten voor jouw organisatie kiezen?

De manier waarop organisaties en recruiters met kandidaten omgaan geeft vaak een goede indicatie van de bedrijfscultuur en in hoeverre werknemers gerespecteerd en gewaardeerd worden. Daarom haken kandidaten gauw af wanneer ze geen goede ervaring hebben. Wie wil er immers voor een organisatie werken die haar werknemers niet respecteert en waardeert?

Investeren in je kandidaten betaalt zich later dubbel uit. De hoogste tijd dus om de klantervaring die jij biedt eens onder de loep te nemen. Hieronder lees je de 4 manieren om verbetering in gang te zetten en je kandidaten op de eerste plek te zetten.

#1 Spoor knelpunten in het hele recruitmentproces op

Volgens CareerBuilder geeft 55% van de kandidaten de kans op een mogelijke baan op wanneer ze twee weken na hun sollicitatie niks hebben gehoord van de organisatie. Het komt helaas nog te vaak voor dat kandidaten niks van recruiters horen nadat ze gesolliciteerd hebben. Of, als ze iets horen is het vaak te laat, wat ervoor zorgt dat ze zich minder belangrijk voelen. Dit is maar één voorbeeld van waar het binnen het recruitment- en selectieproces mis kan gaan. Er zijn nog genoeg andere gevaarlijke kruispunten waar een ongeluk op de loer ligt. Een manier om knelpunten op te sporen is te analyseren waar kandidaten in het proces verdwijnen of, beter nog, om je kandidaten om feedback te vragen (zie ook #4).

#2 Zet in op transparante communicatie met je kandidaten

Naast het vinden van de knelpunten je recruitment proces, is transparante communicatie dé manier om te zorgen dat je met je kandidaten op één lijn zit. Zorg voor duidelijke verwachtingen en vertel kandidaten wanneer ze meer informatie over hun sollicitatie zullen ontvangen. Zo kun je ze na elke fase in het proces een update sturen over wat de kandidaat in de volgende fase kan verwachten. Direct na het eerste interview kun je bijvoorbeeld een e-mail sturen waarin je de kandidaat bedankt voor zijn of haar tijd en aangeeft wanneer je bij hem of haar terugkomt met de uitslag van het gesprek. Je kunt hiervoor makkelijk e-mail gebruiken en zelfs een deel van de communicatie automatiseren, wat enorm tijdbesparend werkt.

Tip: wijs een vaste contactpersoon toe aan een kandidaat. Als ze vragen of zorgen hebben, weten ze precies wie ze moeten benaderen, in plaats van dat ze de druk voelen om een algemene e-mail naar een ‘onbekende’ afdeling te sturen.

#3 Lijn de vacature uit met de candidate persona

Je wil genoeg details geven over wat een kandidaat nodig heeft om een bepaalde functie uit te kunnen voeren. Een gebrek aan informatie kan zorgen voor frustratie en voor een negatieve ervaring zorgen. Daarbovenop kan misinformatie ook zorgen voor een misplaatsing, wat je als recruiter natuurlijk te allen tijde wilt voorkomen. Dit betekent niet dat je extreem lange vacatures hoeft te plaatsen vol met vakjargon en uitgebreide verslag van de functie. Je wil beknopt de belangrijkste zaken en werkzaamheden in je vacature vermelden:

  • Functie titel
  • Locatie
  • Belangrijkste werkzaamheden
  • Wat werken bij jouw organisatie de kandidaat oplevert
  • Werkcultuur

Dit alles wil je aan laten sluiten op de candidate persona die je van jouw ideale kandidaat hebt gemaakt. Aan de slag met een complete template om jouw ideale nieuwe werknemer in beeld te krijgen? Klik dan hier.

#4 Geef en vraag om feedback

Misschien wel de meest waardevolle manier om de candidate experience te verbeteren is feedback vragen aan je kandidaten. Zeker als je niet weet waar precies de knelpunten zitten in jouw proces, is direct vragen naar de ervaringen van je kandidaten dé manier om te ontdekken waar verbetering mogelijk is. Feedback vragen kun je op verschillende manieren doen:

  • Informeel tijdens of na interviews
  • Met een enquête die je aan de laatste fase van het proces voorlegt

Blijf evalueren!

Processen en ervaringen zijn niet statisch; ze fluctueren en zijn afhankelijk van personen. Daarom is de candidate experience ook niet iets dat je één keer analyseert, beoordeelt en verbetert, maar iets waar je juist constant in investeert. Communicatie staat centraal in de 4 tips die we in dit artikel. Vergeet niet dat je kandidaten mogelijk je nieuwe werknemers of collega’s worden en hun tijd en energie gerespecteerd en gewaardeerd moet worden. En een flinke portie oprechte aandacht en interesse helpt daarin enorm.